Photoshop: Apontamentos

Photoshop: Dicas e Truques (Ordem alfabética)


Photoshop Dicas e Truqes ‎(Ordem cronologica)‎

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  • Projetos práticos (EN) Ver revista Adobe Photoshop Guidebook (2017)drive.google.com/open?id=1632H7fHO1ppGKOwe7a9g9NuT5OP6HP70Imagens gratuitas para descarregar: http://ultimatephotoshop.com/titles/downloads/adobe-photoshop-guidebook-vol-22(É necessário um login ...
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  • Por onde começar? Create anything you can imagine.Learn the basics, or refine your skills with tutorials designed to inspire.Operações básicas (mas importantes):Diversas maneiras de Selecionar Recortar com a Crop Tool ...
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    Publicado a 10/12/2017, 04:00 por Luis Pitta ‎[org]‎
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    Publicado a 09/11/2015, 05:29 por Luis Pitta ‎[org]‎
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    Publicado a 22/10/2014, 08:24 por Luis PITTA
  • PT: Tutorial Visual - Photoshop CS6 Competências a adquirir:Manipulação de tarefas especificas do Photoshop CS6Construção de sínteses visuaisApresentação oral perante uma audiênciaObjetivos geraisA partir dos livros de apoio 2 e 3 ...
    Publicado a 26/11/2019, 13:40 por Luis PITTA
  • Pen tool: Prática no Photoshop CS6 (Youtube) Descarrega a imagem da maça, vê o video e pratica:Descarrega a imagem e pratica:
    Publicado a 25/11/2019, 11:49 por Luis Pitta ‎[org]‎
  • A Familia Photoshop Últimas versões:Out2014Photoshop CC: Uso ProfissionalCreative Cloud (CC) completa para Estudantes: 19,99 euros / MêsCreative Cloud (CC) para Estudantes de fotografia (só Photoshop CC e LightRoom): 12 ...
    Publicado a 03/10/2014, 04:32 por Luis Pitta ‎[org]‎
  • Teclas de atalho Lista completa das teclas de atalho:Site oficial da Adobehelpx.adobe.com/photoshop/using/default-keyboard-shortcuts.html Site independente Noble DesktopCC 2017: PC | MACCC 2015: PC ...
    Publicado a 11/12/2017, 09:50 por Luis Pitta ‎[org]‎
  • Poster com texto (Blue Lightning TV) Proposta de trabalho:1. Escolhe um escritor Português2. Copie um poema ou excerto de um texto ao seu gosto3. Crie um poster seguindo as seguintes instruções:http ...
    Publicado a 29/09/2014, 14:16 por Luis Pitta ‎[org]‎
  • As 10 tarefas iniciais que queremos logo saber fazer no Photoshop (CS6) Neste video (40:05) vamos assistir à demonstração das 10 tarefas que gostamos logo de saber fazer ao iniciarmos no Photoshop (CS6):Lista das 10 tarefas iniciais:1. Remover imperfeições ...
    Publicado a 06/12/2016, 15:30 por Luis Pitta ‎[org]‎
  • "A criança por fora" "Como criar crianças por fora" em Photoshop?Um trabalho muito interessante elaborado em Photoshop:www.behance.net/gallery/6039681/LEnfant-Extrieur
    Publicado a 12/11/2018, 13:43 por Luis Pitta ‎[org]‎
  • Efeito Pop-out (3D) http://youtu.be/hfdrReMIOEM
    Publicado a 02/06/2014, 06:46 por Luis Pitta
  • Fotografia e tipografia Um tutorial muito interessante que utiliza tipografia para criar uma figura facial:
    Publicado a 24/11/2015, 04:34 por Luis Pitta ‎[org]‎
  • Teclas de atalho CS5
    Publicado a 10/12/2017, 12:36 por Luis Pitta ‎[org]‎
  • Tutoriais na Web 12 tutoriais: mashable.com/2010/08/12/12-beginner-tutorials-for-getting-started-with-photoshop/7 tutoriais vídeo em: www.youtube.com/user/pstutorialsws/videosMuitos tutoriais: photoshoptutorials.ws/photoshop ...
    Publicado a 06/05/2014, 01:56 por Luis Pitta
  • PT: Exercício de iniciação ao Photoshop (Espartano, setas) Software necessário: Adobe PhotoshopDisponível na pasta Software (reservado aos utilizadores do domínio)Descarregar, somente, a versão aconselhada pelo Professor.Photoshop CC2015: Corre sem problemas.Photoshop CC2017: Pode ser preciso ...
    Publicado a 12/10/2020, 04:44 por Luís PITTA
  • O efeito Dragan O efeito efeito Dragan, inventado por Andrzej Dragan (Polonia, 1978)Permite realçar características faciais criando um dramatismo interessante na imagem final.Apresentação do efeito: www.digitalcameraworld.com/2013/10/27 ...
    Publicado a 24/05/2014, 18:33 por Luis Pitta
  • Criação de um logótipo no Photoshop
    Publicado a 11/12/2017, 07:14 por Luis Pitta ‎[org]‎
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Tutorial Iniciação ao Photoshop (9 min., EN)

Publicado a 02/12/2019, 14:05 por Luis Pitta ‎[org]‎   [ atualizado a 03/12/2019, 07:32 ]

Este tutorial em modo acelerado ensina como devemos utilizar as seguintes ferramentas:

  1. Create new doc
  2. Open an image file (new image: people that can be selected with a quick lasso)
  3. Layers, Opacity, Blend Modes (create new layers and paint w/ brush tool to show layering)
  4. Selections (expand, contract, feather)
  5. Content-Aware Fill (make a person(s) disappear)
  6. Select Subject (new image: man or woman studio)
  7. Copy to new layer
  8. Move tool and pushing pixels or layers
  9. Undoing and History
  10. Clone stamp tool
  11. Healing brush (to newer studio image and heal some skin)
  12. Brightness/Contrast (studio image)
  13. Curves finger tool to push and pull (first image)
  14. Hue/Saturation for overall color and saturation changes + finger tool to target colors (car image)
  15. Filters (car image)
  16. Sharpening an image (outrun image)
  17. Cropping an image (outrun image)
  18. Exporting and image and saving stuff (outrun image)
  19. 01: Create a new document and then show how to go and open a photo
  20. Show the simple zoom in and out and holding down the spacebar to move around
  21. Layers panel and create a new layer and then a couple more
  22. Select layers and paint on them and show how the brush strokes overlap
  23. Show the opacity control and a quick second of blend modes
  24. Show how to shut off layers and then drag them to the trash bin to delete
  25. Use the rectangle marquee tool to drag out a selection
  26. Hold shift to add to a selection or Alt/Opt to subtract from it
  27. Select>Deselect (NOTE: the hotkey is a massive time saver here!)
  28. Use the Lasso tool for free form selections around the girl
  29. Use the old Content-Aware Fill to make her disappear (mention the new content-aware fill)
  30. 02: Select subject to select the woman in studio
  31. Lasso tool and feather the selection around the eye and more to the forehead area
  32. Show how to multiple undo and the history panel to see the stuff you’ve done so far
  33. Use Clone Stamp tool to cover up an eyebrow or eye
  34. Use the Healing Brush tool to wax away a few blemishes or skin/beauty marks
  35. Use the Brightness/Contrast image adjustment to tweak the photo
  36. Use Levels finger tool to boost contrast for studio photo and use it on the yellow bug photo and boost blacks and flatten whites to reduce the contrast
  37. 03: Use a Hue/Saturation adjustment on the yellow bug image to shift Hue/Sat and then show how to use the finger scrubby tool to target colors and affect saturation and hue
  38. Convert the image for smart filters
  39. Show a Gaussian blur and then how you can edit the blur, shut off the blur, or delete the blur
  40. 04: Convert for smart filters, zoom to 100%, and add a Smart Sharpen
  41. Perform an extreme crop and quickly show how to play with the list of sizing options and then that when all else fails hit the Clear button to make the tool a little easier to use
  42. With the crop in place, get to the Export As dialog box and show how to export a JPEG image at a reasonable quality and size.


Cinemagraphs com o Photoshop

Publicado a 21/10/2019, 05:56 por Luis PITTA   [ atualizado a 24/11/2019, 07:52 por Luis Pitta ‎[org]‎ ]

Como fazer Cinemagraphs com o Photoshop?



Photoshop: Blend modes e transparências

Publicado a 05/06/2019, 02:48 por Luis Pitta ‎[org]‎   [ atualizado a 24/11/2019, 13:13 ]


Select Transparent Stuff with Blend Modes! (18:23)



Blending modes (Photoshop)


The blending mode specified in the options bar controls how pixels in the image are affected by a painting or editing tool. 

Think in terms of the following colors when visualizing a blending mode’s effect:

  • The base color is the original color in the image.

  • The blend color is the color being applied with the painting or editing tool.

  • The result color is the color resulting from the blend.

Blending mode descriptions

Choose from the Mode pop‑up menu in the options bar.

Note:

  • In the Blend Mode pop-up menu, scroll over different options to see how they look on your image. Photoshop displays a live preview of blend modes on the canvas.
  • Only the Normal, Dissolve, Darken, Multiply, Lighten, Linear Dodge (Add), Difference, Hue, Saturation, Color, Luminosity, Lighter Color, and Darker Color blending modes are available for 32‑bit images.

Normal

Edits or paints each pixel to make it the result color. This is the default mode. (Normal mode is called Threshold when you’re working with a bitmapped or indexed-color image.)

Dissolve

Edits or paints each pixel to make it the result color. However, the result color is a random replacement of the pixels with the base color or the blend color, depending on the opacity at any pixel location.

Behind

Edits or paints only on the transparent part of a layer. This mode works only in layers with Lock Transparency deselected and is analogous to painting on the back of transparent areas on a sheet of acetate.

Clear

Edits or paints each pixel and makes it transparent. This mode is available for the Shape tools (when fill region  is selected), Paint Bucket tool , Brush tool , Pencil tool , Fill command, and Stroke command. You must be in a layer with Lock Transparency deselected to use this mode.

Darken

Looks at the color information in each channel and selects the base or blend color—whichever is darker—as the result color. Pixels lighter than the blend color are replaced, and pixels darker than the blend color do not change.

Multiply

Looks at the color information in each channel and multiplies the base color by the blend color. The result color is always a darker color. Multiplying any color with black produces black. Multiplying any color with white leaves the color unchanged. When you’re painting with a color other than black or white, successive strokes with a painting tool produce progressively darker colors. The effect is similar to drawing on the image with multiple marking pens.

Color Burn

Looks at the color information in each channel and darkens the base color to reflect the blend color by increasing the contrast between the two. Blending with white produces no change.

Linear Burn

Looks at the color information in each channel and darkens the base color to reflect the blend color by decreasing the brightness. Blending with white produces no change.

Lighten

Looks at the color information in each channel and selects the base or blend color—whichever is lighter—as the result color. Pixels darker than the blend color are replaced, and pixels lighter than the blend color do not change.

Screen

Looks at each channel’s color information and multiplies the inverse of the blend and base colors. The result color is always a lighter color. Screening with black leaves the color unchanged. Screening with white produces white. The effect is similar to projecting multiple photographic slides on top of each other.

Color Dodge

Looks at the color information in each channel and brightens the base color to reflect the blend color by decreasing contrast between the two. Blending with black produces no change.

Linear Dodge (Add)

Looks at the color information in each channel and brightens the base color to reflect the blend color by increasing the brightness. Blending with black produces no change.

Overlay

Multiplies or screens the colors, depending on the base color. Patterns or colors overlay the existing pixels while preserving the highlights and shadows of the base color. The base color is not replaced, but mixed with the blend color to reflect the lightness or darkness of the original color.

Soft Light

Darkens or lightens the colors, depending on the blend color. The effect is similar to shining a diffused spotlight on the image. If the blend color (light source) is lighter than 50% gray, the image is lightened as if it were dodged. If the blend color is darker than 50% gray, the image is darkened as if it were burned in. Painting with pure black or white produces a distinctly darker or lighter area, but does not result in pure black or white.

Hard Light

Multiplies or screens the colors, depending on the blend color. The effect is similar to shining a harsh spotlight on the image. If the blend color (light source) is lighter than 50% gray, the image is lightened, as if it were screened. This is useful for adding highlights to an image. If the blend color is darker than 50% gray, the image is darkened, as if it were multiplied. This is useful for adding shadows to an image. Painting with pure black or white results in pure black or white.

Vivid Light

Burns or dodges the colors by increasing or decreasing the contrast, depending on the blend color. If the blend color (light source) is lighter than 50% gray, the image is lightened by decreasing the contrast. If the blend color is darker than 50% gray, the image is darkened by increasing the contrast.

Linear Light

Burns or dodges the colors by decreasing or increasing the brightness, depending on the blend color. If the blend color (light source) is lighter than 50% gray, the image is lightened by increasing the brightness. If the blend color is darker than 50% gray, the image is darkened by decreasing the brightness.

Pin Light

Replaces the colors, depending on the blend color. If the blend color (light source) is lighter than 50% gray, pixels darker than the blend color are replaced, and pixels lighter than the blend color do not change. If the blend color is darker than 50% gray, pixels lighter than the blend color are replaced, and pixels darker than the blend color do not change. This is useful for adding special effects to an image.

Hard Mix

Adds the red, green and blue channel values of the blend color to the RGB values of the base color. If the resulting sum for a channel is 255 or greater, it receives a value of 255; if less than 255, a value of 0. Therefore, all blended pixels have red, green, and blue channel values of either 0 or 255. This changes all pixels to primary additive colors (red, green, or blue), white, or black.

Note:

For CMYK images, Hard Mix changes all pixels to the primary subtractive colors (cyan, yellow, or magenta), white, or black. The maximum color value is 100.

Difference

Looks at the color information in each channel and subtracts either the blend color from the base color or the base color from the blend color, depending on which has the greater brightness value. Blending with white inverts the base color values; blending with black produces no change.

Exclusion

Creates an effect similar to but lower in contrast than the Difference mode. Blending with white inverts the base color values. Blending with black produces no change.

Subtract

Looks at the color information in each channel and subtracts the blend color from the base color. In 8- and 16-bit images, any resulting negative values are clipped to zero.

Divide

Looks at the color information in each channel and divides the blend color from the base color.

Hue

Creates a result color with the luminance and saturation of the base color and the hue of the blend color.

Saturation

Creates a result color with the luminance and hue of the base color and the saturation of the blend color. Painting with this mode in an area with no (0) saturation (gray) causes no change.

Color

Creates a result color with the luminance of the base color and the hue and saturation of the blend color. This preserves the gray levels in the image and is useful for coloring monochrome images and for tinting color images.

Luminosity

Creates a result color with the hue and saturation of the base color and the luminance of the blend color. This mode creates the inverse effect of Color mode.

Lighter Color

Compares the total of all channel values for the blend and base color and displays the higher value color. Lighter Color does not produce a third color, which can result from the Lighten blend, because it chooses the highest channel values from both the base and blend color to create the result color.

Darker Color

Compares the total of all channel values for the blend and base color and displays the lower value color. Darker Color does not produce a third color, which can result from the Darken blend, because it chooses the lowest channel values from both the base and the blend color to create the result color.





Photoshop: Agua lettering imagem fundo

Publicado a 17/02/2019, 05:10 por Luis Pitta ‎[org]‎   [ atualizado a 17/02/2019, 05:18 ]



Exercicio com letras e imagem de fundo:



Ver ficheiro PSD:

Exercicio Agua



Smart Filters

Publicado a 11/12/2018, 09:45 por Luis Pitta ‎[org]‎   [ atualizado a 12/12/2018, 01:25 ]

No Photoshop a utilização de Smart Filters permite aplicar filtros de uma forma não destrutiva preservando a imagem original.
Além disso o Smart Filter tem a sua própria mascara que permite revelar ou ocultar partes da imagem do referido filtro.



Veja como aplicar Smart Filters às suas imagens:


Cinco razões apra utilizarmos Smart Filters:


Cabelos: Selecionar cabelos utilizando Canais

Publicado a 09/12/2018, 09:39 por Luis Pitta ‎[org]‎   [ atualizado a 09/12/2019, 04:52 ]

Cabelos difíceis II









Ficheiros de exemplo:

Mask: Utilização de Clipping Masks

Publicado a 28/11/2018, 11:29 por Luis Pitta ‎[org]‎   [ atualizado a 13/12/2019, 04:40 ]

Clipping Masks no Photoshop


O que é uma Clipping Mask?

Uma clipping mask permite criar uma mascara a partir da informação da camada inferior.
Ou seja uma clipping mask é quando mascaramos uma camada com o conteudo de uma outra camada.

What Are Clipping Masks?

Clipping masks in Photoshop are a powerful way to control the visibility of a layer. In that sense, clipping masks are similar to layer masks. But while the end result may look the same, clipping masks and layer masks are very different. A layer mask uses black and white to show and hide different parts of the layer. But a clipping mask uses the content and transparency of one layer to control the visibility of another.

To create a clipping mask, we need two layers. The layer on the bottom controls the visibility of the layer above it. In other words, the bottom layer is the mask, and the layer above it is the layer that's clipped to the mask.

Where the bottom layer contains actual content (pixels, shapes, or type), the content on the layer above it is visible. But if any part of the layer on the bottom is transparent, then that same area on the layer above it will be hidden. That may sound more confusing than how a layer mask works, but clipping masks are just as easy to use. Let's create a clipping mask ourselves so we can better understand how they work.


Vale a pena seguir este tutorial (EN):


Exemplo prático:


Por exemplo se tivermos uma camada com texto e quisermos preenchê-la com uma imagem da via láctea (disponível mais abaixo em anexo), basta adicionarmos uma nova camada por cima da camada de texto e escolher a opção Layer > Clipping Mask".

O resultado é este:



Ficheiros de apoio:

Smudge: A arte de esborratar

Publicado a 26/11/2018, 10:10 por Luis Pitta ‎[org]‎   [ atualizado a 26/11/2018, 10:57 ]

Smudge: A arte de esborratar

A ferramenta de Smudge simula o efeito que vemos ao passarmos o dedo por cima de uma pintura (a oleo ou guache) ainda molhada.
A ferramenta lê a cor no momento da pincelada inical e utiliza-a na direção em que estamos a "pintar".



How to use the Smudge Tool! - Photoshop CC Tutorial (3:33)




Como criar uma pintura a oleo com a ferramenta de Smudge? (16:01)


Mais informação em:




Dodge & Burn

Publicado a 26/11/2018, 09:52 por Luis Pitta ‎[org]‎   [ atualizado a 13/11/2019, 05:02 ]

Dodge & Burn: A subtil arte do retoque fotográfico

Estas duas ferramentas são utilizadas pelos fotógrafos no processo de pós-produção de fotografias (principalmente caras) para clarear ou escurecer certas áreas.

Estas ferramentas são baseadas nas técnicas tradicionais de câmara escura para aumentar ou diminuir a exposição de certas partes na "impressão" da fotografia no papel fotográfico:

A ferramenta Dodge vai "tapar" a luz (menos luz a chegar ao papel vai "queimar" menos - dodging) tornando essas áreas mais claras.
A ferramenta Burn vai aumentar a quantidade de luz (mais luz a chegar ao papel vai "queimar" mais - burning) tornando essas áreas mais escuras.

Ou seja, quando mais "pintarmos" com a ferramenta de Dodge mais clara vai ficar essa área.
Quando mais "pintarmos" com a ferramenta de Burn mais escura vai ficar essa área.

Na prática: 

Nesta subtil arte do retoque fotográfico o que normalmente pretendemos fazer é dar mais profundidade/relevo à cara.
Para obter esse efeito costumamos clarear as áreas mais claras com ferramenta Dodge e escurecer as áreas mais escuras com a ferramenta Burn.


How to Dodge & Burn in Photoshop (8:12)



Dodge And Burn Secrets: Adobe Photoshop CS6 (17:39)



Outras fontes de ajuda:

Working with Dodge and Burn (inclui video de 5 min.): helpx.adobe.com/photoshop/atv/cs6-tutorials/working-with-dodge-and-burn.html






Texturas e Gradientes no Photoshop

Publicado a 10/11/2018, 03:22 por Luis Pitta ‎[org]‎   [ atualizado a 10/11/2018, 04:22 ]


Texturas


Por vezes precisamos de utilizar texturas para as composições no Photoshop.

Por exemplo, a textura de vidro partido é muito utilzada. 
Podemos aceder a sites especializados para descarregar a textura pretendida, como por exemplo:

Textures.com (necessário login gratuito)


1024x693 jpg

1. Place da textura sobre o homem de oculos
2. Altewrar o Blend mode para Screen
3. CTRL+T e ajustar a imagem para ficar da dimensão de um dos lados dos oculos
4. Criar uma Layer mask para limpar o excesso. Feito!

 



Gradientes


Os gradientes permitem uniformizar cores e criar efeitos interessantes de mistura de imagens.


O Photoshop trás um conjunto aceitável de gradientes
Para utilizarmos a ferramenta de Gradiente, basta escolher a Ferramenta (G)radiente (clicar em G) e aceder ao menu horizontal de configuração:


Se preferir pode instalar outros conjuntos de gradientes.



Exemplo prático

Tutorial (EN) com a junção de 2 fotografias atraves da utilização da ferramenta de Gradiente:


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